Abstract:
Досліджено альтруїзм як особливий тип економічної поведінки соціуму. Відсутність устале-ного підходу до визначення ролі альтруїзму в економічних відносинах і розуміння його як певно-го феномену економічної поведінки, що виходить за межі традиційної концепції методологіч-ного індивідуалізму, зумовили формування мети та предметного поля дослідження. Мета статті полягає в уточненні економічної сутності альтруїзму і встановленні його впливу на поширення волонтерської діяльності у суспільстві. Предметом дослідження є загальні прин-ципи і форми альтруїстичної поведінки, їх відповідність постулатам економічної теорії обмі-ну та вплив на формування загальної моделі економічної поведінки соціуму. Для отримання ре-зультатів застосовано загальнонаукові методи дослідження – теоретичного узагальнення, наукової абстракції, статистичних спостережень (обробку вторинних статистичних даних). На підставі систематизації наукових підходів до визначення сутності альтруїзму в економіч-них і соціальних дослідженнях уточнено економічну сутність категорії альтруїзм у системі відносин обміну. З’ясовано, що альтруїзм є одним з проявів соціального типу економічної поведінки, формування якого відбувається під впливом розвитку соціальних процесів, становлення громадянського суспільства, зростанням рівня соціальної відповідальності. Визначено соціально-економічний зміст волонтерства як форми альтруїстичної економічної поведінки, показано його зв’язок з благодійністю. Досліджено місце України у світовому рейтингу благодійності. Порівняно індекс благодійності та індекс людського розвитку. Розкрито залежність індексу благодійності від ступеня нерівності в країні (за доходами, освітою, тривалістю життя), який враховується при визначенні індексу людського розвитку. Показано роль волонтерства у розвитку українського соціуму. Необхідно вдосконалити економічну політику держави для надання підтримки та поширення позитивного ефекту волонтерської діяльності.