Abstract:
Запропонована стаття присвячена дослідженню молодіжної субкультури аніме (отаку), яка виникла та сформувалася в Японії, а з часом набула широкого поширення серед світових молодіжних спільнот та здобула міжнародного визнання. Субкультура аніме представлена як цілісне відкрите утворення з притаманними їй системою цінностей, переконань, способами соціальної та мовної поведінки.
У роботі основна увага приділена соціолекту молодіжної субкультури аніме як засобу прояву мовної ідентичності у лінговокультурному середовищі Японії. Соціолект є тим атрибутом для молодіжних субкультур, який відокремлює та зберігає розмежованість між ними, а також відіграє роль визначення належності певній субкультурі.
Соціолект субкультури аніме є надзвичайно цікавим лінгвістичним феноменом. Як елемент молодіжної субкультури, він є одним із складників розвитку загальнонародної мови, поповнення її новими лексичними одиницями та вирізняється великим потенціалом оновлення. В основі мовної моделі представників субкультури аніме лежить саме японська мова з великою кількістю англійських запозичень та соціолектних новоутворень. Очевидна тематична направленість соціолекту з наявністю специфічних форм спілкування, з мотивами виокремлення та самореалізації, що і підтверджує зосередженість аніме отаку на своєму внутрішньому світі.
У статті приділена увага висвітленню аналогії розвитку соціолекту субкультури аніме отаку в лінговокультурному середовищі Японії та України. Наявність значної кількості японських запозичень у соціолекті українських шанувальників аніме підкреслює їх зосередженість на японській культурі та стверджує їх субкультурну самобутність та прихильність.
Відкритість субкультури аніме в більшій мірі дає підстави вважати соціолект спільноти засобом прояву субкультурної ідентичності, а не засобом дистанціювання від інших, що і визначає його особливість. Молодіжна субкультура аніме (отаку) позиціонує надзвичайно широку дослідницьку зацікавленість, оскільки є однією з поширених молодіжних спільнот сьогодення з високою динамікою розвитку.