Abstract:
Дисертацію присвячено розв‘язанню проблеми формування у
старшокласників лінгвосоціокультурної компетентності (ЛСКК) в англомовному
читанні на уроках країнознавства. У роботі теоретично обґрунтовано й практично розроблено методику формування у старшокласників ЛСКК в англомовному читанні на уроках країнознавства з використанням розроблених навчальних матеріалів. Визначено поняття ЛСКК в англомовному читанні на уроках країнознавства, котру розглянуто як сукупність лінгвосоціокультурних знань, навичок і вмінь, які забезпечують здатність старшокласників орієнтуватися в структурно-смисловій організації тексту 20 з лінгвосоціокультурним потенціалом, розпізнавати, адекватно розуміти та критично інтерпретувати лінгвосоціокультурну інформацію, вміщену в тексті, та готовність випускників профільної школи вступати в міжкультурну комунікацію.
Сформульовано й описано склад та структуру ЛСКК в англомовному читанні на
уроках країнознавства. Проаналізовано психологічні особливості учнів профільної
школи та уточнено зміст формування здатності та готовності до міжкультурного
спілкування як компоненту ЛСКК у старшокласників, включаючи спостережливість, сенсибілізацію, зіставлення рідної та іншої культур, аналіз їх відмінностей, рефлексію, емпатію, толерантність, неупередженість та доброзичливість, якими учень школи філологічного профілю повинен оволодіти в освітньому процесі. У межах дослідження проведено аналіз посібників з країнознавства, відібрано корпус текстів на основі запропонованих критеріїв. Визначено вимоги до вправ формування у старшокласників ЛСКК в англомовному читанні на уроках країнознавства. На основі описаних теоретичних положень розроблено підсистему вправ для формування у старшокласників ЛСКК в англомовному читанні на уроках країнознавства, а також укладено модель організації навчання на її основі, створено авторську програму до курсу за вибором «Країнознавство» для 11 класу.
Ефективність розробленої методики було доведено в ході експерименту та
підтверджено статистичними методами. За результатами експериментального
навчання сформульовано методичні рекомендації щодо організації роботи з
формування у старшокласників ЛСКК в англомовному читанні на уроках
країнознавства.