Abstract:
У статті з погляду когнітивних лінгвоенергетичних досліджень обґрунтовано міждисциплінарну
універсальну класифікацію ознак сугестивного мовлення підлітків. В основу побудови моделі
покладено ідею про те, що мовлення підлітка має винятково супервентну природу, відповідно до
якої комплекс причин виникнення комунікації породжує як наслідок застосування ним відповідних
комплексів лінгвістичних засобів її актуалізації. Доведено доцільність упорядкування всіх
універсальних ознак отриманої в такий спосіб системної класифікації, які здебільшого відіграють
роль чинників мовлення підлітка в межах таких чотирьох їх підсистем: 1) соціально-політичної,
2) ситуативно-комунікативної, 3) психічно-генетичної, 4) фізіологічно-станової. Підкреслено, що
з урахуванням специфіки багатофакторних міждисциплінарних пошуків нагальною є необхідність
поглиблення елементів класифікації лише до другого її ієрархічного рівня, тобто до рівня класів і
підкласів універсальних ознак досліджуваних феноменів і явищ сугестивного мовлення підлітків.
Показано, що елементи класифікації універсальних ознак сугестивного мовлення підлітка
цілком достатньо диференціювати на сім ієрархічних рівнів: види комунікації, оточення мовця,
комунікативний статус мовця, тип темпераменту мовця, його гендерна належність, вік мовця
та період чи фаза його розвитку, емоційно-прагматичних потенціалів реалізації актів мовної
поведінки. Модель пропонуємо використовувати для системної розробки програм і методик цілої
низки подальших ширших або глибших наукових пошуків лінгвоенергетичних особливостей
актуалізації сугестивного мовлення іншими категоріями мовців.