Abstract:
Курсова робота присвячена вивченню як теоретичних наукових
матеріалів щодо таких понять як мовна свідомість та асоціативний
експеримент, так і проведенню практичного дослідження мовної свідомості
представників українськомовної та англійськомовної спільнот за допомогою
вільного асоціативного експерименту на прикладі концепту
СВОБОДА/FREEDOM. Мовна свідомість є абсолютним психолінгвістичним феноменом.
Дослідити, вивчити, зрозуміти мовну свідомість певного етносу можна лише
через мову. Саме слово є духовною сутністю людини, носієм внутрішнього
змісту людини як представника певної етнокультурної спільноти. Цей факт
особливо важливий у дослідженнях етнокультурної специфіки мовної
свідомості. Найважливіші культурні концепти зафіксовані в мовній
свідомості етносу. Мовна свідомість має національно та соціально зумовлені
характеристики та є історично змінною. Мова є репрезентом певної
етнокультурної спільноти у світі. Завдяки їй вивчається історія, культура,
традиції етносу. Вона є джерелом для вивчення культури етносу, визначення
його неповторності та унікальності. Для дослідження мовної свідомості застосовується метод асоціативного
експерименту. Таким чином, після опрацювання теоретичного матеріалу в
межах курсової роботи безпосередньо проведено вільний асоціативний
експеримент, в якому концептом обрано слово СВОБОДА/FREEDOM.
Асоціативний експеримент застосовують для отримання мовного
матеріалу і виокремлення етнокультурної специфіки концептів.
Цей метод дослідження дає змогу максимально наблизитися до
ментального лексикону, вербальної пам’яті, культурних стереотипів певного
етносу, дозволяє виявити особливості сприйняття світу різними
лінгвокультурними спільнотами. Застосування методу вільного асоціативного експерименту дозволило
зібрати значний обсяг даних щодо асоціацій та сприйняття слова
СВОБОДА/FREEDOM в українській та англійській мовах. Результати
вільного асоціативного експерименту у вигляді зіставного аналізу
підтверджують, що історичний контекст та культурні події мають значний
вплив на українську та англійську мовну свідомість. Мовна свідомість
формується в залежності від факторів сьогодення, а також цінностей, що
передаються із покоління в покоління.
Розуміння етнокультурних особливостей мовної свдомості допомагає
краще зрозуміти особливості культури та ідентичності суспільств.