Abstract:
У статті запропоновано результати лінгвістичного дослідження інтерперсональних
та інтраперсональних конфліктивів як дискурсивних конструктів в англійськомовному
художньому дискурсі з позицій теорії прагмалінгвістики, теорії комунікації, мультимодальності,
комунікативного підходу до інтерпретації мовних явищ. У пропонованій роботі висвітлено
результати лінгвопрагматичної розвідки інтерперсональних та інтраперсональних конфліктивів
через аналіз та інтерпретацію відповідних комунікативних моделей, побудованих для різних
типів конфліктивів у семіотичному просторі художнього дискурсу. Це конструювання
відбувається за допомогою базисних комунікативних моделей, а також статичних і динамічних
компонентів конфліктної комунікації в художньому дискурсі. Вербальні, невербальні й інші
семіотичні ресурси залучені до цього процесу на певних стадіях розвитку конфлікту. У результаті
аспектного дослідження інтра- й інтерперсональних конфліктивів у сучасному художньому
дискурсі встановлено особливості їхньої мультимодальної, прагматичної, комунікативної та
динамічної структури. Понад те, докладний аналіз інтра- та інтерперсональних конфліктивів
за допомогою комунікативних моделей дозволив нам виокремити основні риси латетних і
внутрішньоособистісних конфліктивів, які стало легко ідентифікувати й розрізняти. Мета дослідження полягає також у встановленні зв’язку між різними підходами до трактування
процесу розвитку конфліктної комунікації та методів її дослідження в сучасних лінгвістичних
студіях. Мультимодальна природа конфліктивів дозволяє залучати до аналізу конфліктної
мовленнєвої ситуації в художньому дискурсі одразу декілька модусів мультимодальності,
які репрезентовано в дослідженні щонайменше одномодусною структурою конфліктиву,
конструйованого в певній стадії конфліктної взаємодії. Вивчення цих стадій та особливостей їхньої
динаміки дозволило нам виявити коди та смисли, комуніковані в різних типах інтерперсонального
й інтраперсонального спілкування. Отримані результати дослідження дозволять розширити
можливості вивчення конфліктивів у художньому дискурсі на різних рівнях лінгвістичного
аналізу.