Abstract:
У статті вивчено явище аргументативно-маніпулятивного впливу на свідомість людини як
способу доказу істинності повідомлення, яке донедавна вивчалося переважно у сфері психології та
політології. Дослідницький інтерес до феномена маніпуляції зумовлений тим, що маніпулятивний
вплив на людину здійснюється в різних сферах її діяльності. Аналіз маніпуляції з аргументативними
конструктами з акцентом на вербальних засобах можна здійснити на базі різних типів висловлень. У статті проаналізовано саме аргументи в компліментарних висловленнях у сучасних
англійському та українському маніпулятивних дискурсах. Особливий акцент ставиться на описі
семантичних і структурних властивостей компліментів у маніпуляції. Це дослідження зосереджене
на вивченні аргументів лише компліментарних висловлень з використанням стратегії позитивної
оцінки в маніпулятивному дискурсі в українській та англійській мовах. Ефективними аргументaми,
що здебільшого займають постпозицію щодо аргументованої частини і супроводжують
компліментарні висловлення в маніпулятивному дискурсі, визначено ті, в яких: 1) дається
узагальнена або перебільшена позитивна оцінка співрозмовникові; 2) адресат порівнюється з
третіми особами; 3) предметом похвали постають професійна майстерність співрозмовника, його
вміння, навички, здібності, врода, моральні й інші особистісні якості.
Застосовуючи маніпулятивну стратегію з апеляцією до емоційного складника слухача, мовець
удається до аргументування компліментарних висловлень за рахунок оцінок з метою змінити
наміри свого комуніканта. Здійснений аналіз фактичного матеріалу показав, що головним в
емоційній аргументації в сучасних англійському й українському маніпулятивних дискурсах
виступає не лише його зміст, а й форма, тобто як саме адресант вибудовує аргументативну частину
компліментарного висловлення з метою здійснення маніпулятивного впливу.