Abstract:
У статті проаналізовано ставлення сучасної української молоді до мовленнєвого етикету,
простежено зміни в стратегіях та мовних засобах його дотримання порівняно з традиційними
вітчизняними нормами ввічливого спілкування. Ураховано різні підходи до витлумачення етикету.
Дослідження виконано на основі соціолінгвістичного опитування студентів Київського національного
лінгвістичного університету й комунікативно-прагматичного аналізу зібраного матеріалу. Зроблено
висновок, що сучасна українська молодь усвідомлює важливість дотримання етикету в соціальній
взаємодії, проте відходить від його формалізованого сприйняття в бік більш психологічного
витлумачення етикету як комунікативної стратегії мовлення на засадах поваги, толерантности, щирости.
Аналіз етикетних висловлень сучасної української молоді засвідчив її відмову в міжособистісному
спілкуванні від формалізованих етикетних кліше, пошук більш емоційних і колоритних засобів,
схильність до сленгового, грайливого, іронічного втілення базових етикетних дій – привітання, подяки,
перепрошування, прощання, комплімента. Об’єктом дослідження послугувало також віртуальне
молодіжне спілкування, унаслідок чого з’ясовано його вплив на комунікативні навички й стратегії
спілкування молоді. Зафіксовано потенційно небажані тенденції молодіжного віртуального мовлення
до заміни індивідуального вияву думок і почуттів віртуальними маркерами схвалення / несхвалення,
певну однотипність етикетних реакцій, надання переваги іншомовному сленгу. Окреслено можливі
шляхи корегування цих тенденцій в освітньому середовищі.