Abstract:
Кваліфікаційна робота присвячена дослідженню психологічних механізмів формування глософобії та розробленню корекційно-профілактичних засобів подолання страху публічних виступів у здобувачів вищої освіти. Актуальність теми зумовлена зростанням вимог до комунікативної компетентності студентів та частотою проявів соціальної тривожності, що ускладнює реалізацію академічного й професійного потенціалу молоді.
У першому розділі проаналізовано теоретичні засади дослідження глософобії: її психологічну природу, механізми виникнення та вплив на навчальну й професійну діяльність студентів. Узагальнено сучасні наукові підходи до розуміння страху публічного виступу як різновиду соціальної тривожності, зумовленої як індивідуально-особистісними, так і соціально-комунікативними чинниками.
У другому розділі представлено організацію та результати емпіричного дослідження особливостей проявів глософобії у здобувачів вищої освіти. Проаналізовано чинники, що сприяють підвищенню рівня страху публічних виступів, зокрема емоційно-особистісні характеристики, досвід взаємодії у навчальному середовищі, специфіку академічних вимог та рівень сформованості комунікативних навичок.
У третьому розділі розроблено та описано тренінгову програму, спрямовану на подолання глософобії й формування навичок упевненого публічного виступу. Програма включає когнітивно-поведінкові техніки, дихальні практики, вправи на розвиток саморегуляції, ораторські стратегії та методи поступового занурення у публічні комунікативні ситуації. Обґрунтовано її корекційно-профілактичний потенціал і практичну ефективність для студентів.