Abstract:
Дипломна робота присвячена дослідженню психологічних технологій розвитку особистості в період зрілості (30-60 років), зокрема аналізу емоційного інтелекту, ціннісних орієнтацій та показників самоактуалізації, а також їхнього впливу на гармонійний розвиток дорослих осіб. Метою дослідження є виявлення основних чинників, що сприяють розвитку особистості у зрілому віці, та емпіричне вивчення ефективності психологічних технологій, зокрема позитивної психотерапії, у цьому контексті. Робота містить ґрунтовний теоретичний аналіз поняття "зрілість" з психологічної точки зору, систематизацію сучасних психологічних технологій та обґрунтовані практичні рекомендації щодо їхнього використання для підвищення ефективності розвитку особистості. У рамках дослідження було використано комплекс психодіагностичних методик, таких як SAT-тест Е. Шострома, шкала емоційного інтелекту EQ-i Р. Бар-Она та методика ціннісних орієнтацій М. Рокіча. Вибірка дослідження складається з 55 осіб віком від 30 до 60 років, учасників освітньо-тренінгової програми, що дозволило проаналізувати різні аспекти розвитку особистості на етапі зрілості. Емпіричні дані підтвердили значущі позитивні кореляції між рівнем самоактуалізації та емоційною регуляцією (r=0.68,p<0.01), а також між емоційною стабільністю та рівнем особистісної зрілості (r=0.74,p<0.01), що переконливо демонструє ефективність застосованих психологічних технологій, зокрема елементів позитивної психотерапії та майндфулнес-практик.
Робота завершується практичними рекомендаціями щодо впровадження психологічних технологій у повсякденну практику для підтримки та розвитку зрілих осіб. Зокрема, це стосується персоналізації психологічних інтервенцій, активного впровадження технік усвідомленості та позитивних психологічних технологій, а також їхньої інтеграції у корпоративні та освітні програми. Оцінка результатів дослідження дозволяє підтвердити, що ці методики можуть значно покращити психологічний стан зрілих осіб та сприяти їхньому всебічному особистісному розвитку.