Abstract:
Увиразнено сутність понять “змішане навчання” та “дистанційне навчання” й акцентовано
на важливості їх осмислення в сучасних умовах, зокрема в умовах воєнного стану. Стверджено, що всі
складові змішаного навчання (традиційне навчання; дистанційне навчання; самостійне навчання)
перебувають у відношеннях матричної залежності, а це означає, що будь-який окремий складник
пов’язаний з рештою складників. До прикладу, якщо при значній частці використання дистанційного
навчання втрачається середовище реального особистісного спілкування, оскільки воно здійснюється
або в електронному інформаційно-освітньому середовищі засобами обміну повідомлень, або через
систему веб-конференцій, вебінарів, відеозв’язку, то змішане навчання виправляє цей недолік, оскільки
передбачає безпосередній контакт зі студентом і групою студентів. Обґрунтовано, що, якщо змішане
навчання як нова технологія не може з’явитися саме по собі і не може існувати в чистому вигляді, а має
бути гнучкою системою дистанційного навчання, то на часі вивчення стану та проблем використання
елементів останнього в умовах воєнного стану. Досліджено особливості й технологічні переваги
дистанційного навчання, відображено його слабкі сторони, які можна нівелювати за рахунок активного
використання моделей змішаного навчання. Виснувано, що дистанційне навчання має багато проблем,
що стосуються відносин у площині “викладач-студент”, та його якість погіршилась після початку
повномасштабного вторгнення росії, яке унеможливило не тільки аудиторне навчання, а й обмежило
можливості проведення дистанційних занять у синхронному режимі. Проведене опитування студентів
показало, що найкращі способи розв’язання проблем дистанційного навчання в сучасних умовах
є одержання навчальної інформації в змішаному (синхронно-асинхронному) режимі, обов’язкове
проведення фільмування занять і надання спільного доступу до них або до конспектів, проведення
контролю знань в асинхронному режимі, зменшення обсягу самостійної роботи студентів і налагодження
комунікації між викладачем та студентами задля швидкого інформування про відміну, перенесення
чи відпрацювання заняття.